Koncepce rozvoje mateřské školy
Filosofií a záměrem naší mateřské školy je:
– Vhodně doplňovat rodinnou výchovu a společně s ní rozvíjet děti s ohledem na jejich
potřeby, zájmy a nadání tak, aby edukace vycházela z vývoje a zrání dětí, citlivě rozvíjela
fyzické a psychické dovednosti, zajišťovala pocit bezpečí a jistoty, pěstovala v dětech zdravé
sebevědomí a sebejistotu, učila děti být samy sebou a zároveň je přizpůsobovala životu s
ostatními dětmi a lidmi.
– Celý výchovně vzdělávací program orientovat tak, aby se děti učily prožívat a chápat svět
kolem sebe, měly chuť poznávat, tvořit a přemýšlet a získávaly základy kompetencí
důležitých pro další rozvoj a celoživotní vzdělávání.
Oblasti koncepce školy:
- Oblast vnějších vztahů
- Oblast personální
- Oblast řízení
- Materiální podmínky
- Oblast financování školy
- Oblast výchovně vzdělávací
- Oblast vnějších vztahů
– Snažit se o transparentní a otevřenou činnost školy směrem ke zřizovateli, pěstování vzájemné spolupráce a poskytování oboustranných informací
– Činnost mateřské školy postavit na spolupráci s rodiči, jejich aktivnímu přístupu a zájmu
– Spolupracovat s místními organizacemi a okolními mateřskými školami
– Vytvořit vhodné podmínky pro spolupráci se základní školou – zaměřit se na přípravu předškoláků, kvalitně připravovat jejich bezproblémový přechod do ZŠ
– Prezentovat mateřskou školu na veřejnosti – aktualizovat webové stránky, včas informovat o dění v MŠ a plánovaných akcích školy
- Oblast personální
– Vytvořit kvalitní kolektiv pedagogů a provozních pracovníků
- Profesní rozvoj pedagogických pracovníků – cílená podpora a plán DVPP s ohledem na ŠVP PV, sledovat a udržet profesní růst pedagogů
- Pěstování kvalitních a korektních vztahů na pracovišti (tolerance, vstřícnost, důvěra, respektování a otevřenost v názorech, pracovat na základě vymezených a společně vytvořených pravidel, vést zaměstnance ke vzájemné spolupráci)
- Vytváření vhodných podmínek pro činnost provozních pracovníků
– Podporovat a umožňovat pedagogickou praxi studentům pedagogických škol, fakult
- Oblast řízení
– Vytvořit vlastní kontrolní systém
- Pedagogická oblast – hospitační činnost, kontrola pedagogické dokumentace, vytvoření účelných evaluačních nástrojů – např. pravidelné porady, plán práce, aktualizace dokumentace MŠ – směrnice, řády)
- Ekonomická oblast – kontrola účetních operací, majetku, efektivní čerpání finančních prostředků
- Provozní a správní oblast – kontrola zajištění a správného fungování školy, majetku, administrace
– Znalost a orientace v současné platné legislativě – aktivně se účastnit DVPP, zpracování organizační struktury školy, aktualizace pracovních náplní zaměstnanců
– Zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy
- Materiální podmínky
– Účelně nakládat s finančními prostředky a s jejich pomocí zlepšovat estetický vzhled a funkčnost mateřské školy a jejího okolí
– Modernizovat pracovní prostředí učitelek, zlepšovat prostředí provozních pracovníků
– Pravidelně doplňovat didaktický materiál (stavebnice, hry, hračky a knihy)
– Udržovat funkčnost herních sestav na zahradě školy, průběžně je obnovovat, doplňovat nové herní prvky
- Oblast financování mateřské školy
– Finanční podmínky
- provozní náklady hrazené zřizovatelem
– cílem je zvýšit nebo alespoň udržet současný stav finančních prostředků
– každý rok zpracovat analýzu a plán čerpání finančních prostředků
– úspory finančních prostředků na provoz školy převádět po dohodě se zřizovatelem do rezervního fondu a stanovit plán jeho využití
- mzdové prostředky hrazené z rozpočtu státu
– efektivně hospodařit s rozpočtem
-využít finance k ohodnocení práce konané nad rámec pracovních povinností(odměny)
- Oblast výchovně – vzdělávací
– Naplňovat ŠVP PV (podmínky a organizace vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání, cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti….)
– Vzdělávání zaměřit jak na obecné věkové potřeby dítěte, tak i na individuální zvláštnosti a možnosti jednotlivých dětí
– Propojit vzdělání se skutečným životem – využívat metodu prožitkového učení, učit děti na základě vlastního poznání, vycházet z dětské zvídavosti a potřeby objevovat, využít přirozený tok dětských myšlenek a nápadů, poskytovat dostatek prostoru pro spontánní aktivity, kreativitu a dětské plány, zajišťovat dětem dostatečnou možnost se projevovat, bavit se a zaměstnávat přirozeným dětským způsobem
– Využívat metodu tvořivé improvizace, resp. pružně a citlivě reagovat na okamžitou situaci, využívat didaktických pomůcek
– Respektovat individualitu dítěte, rovnocenné postavení všech dětí
– Využívat vhodných metod a organizačních forem práce (individuální, skupinové, frontální, kooperativní, projektové, problémové)